Candhi
Badhut iku candhi sing paling tuwa dhewe ing wewengkon Jawa Wetan. Mapan ana
ing dhukuh Badhut, desa Karang Widoro, Kecamatan Dau, kabupaten Malang. Dohe
saka alun-alun kutha Malang kira-kira 5 (limang) kilometer arah ngulon.
Candhi iki
diyakini ana gegandhengane karo anane prasasti Dinaya (Dinoyo) kang tinulis ing
taun 682 Ç utawa taun 760 AD. Adoh banget sadurunge Ken Angrok jumeneng dadi
ratu ing Singhasari. Uga isih menang tuwa adoh yen katandhing karo Mpu Sindhok nalika
mboyong kraton Medhang I Bhumi Mataram menyang Medang I Tamwlang. Mpu Sindhok
madeg dadi ratu ing Medhang taun 851 - 869 Ç (929 – 947 AD).
Prasasti
Dinaya mratelakake yen Prabhu Gajayana dhawuh supaya mbangun wewangunan
(candhi) kang endah dipisungsungake marang Resi Agastya (Siwa Mahaguru, Bathara
Guru (?)) kang agung lan suci, kanggo nglebur mungsuh-mungsuhe. Ya prasasti
Dinaya iki kang sepisanan nyebut jeneng Resi Agastya.
Asal usule
jeneng “Badhut” kurang cetha. Ana sawetara panemu sing mratelakake:
1.
Wong-wong sakiwa tengene kono ngarani yen jeneng Badhut saka tembung wit
badhut utawa badhutan sing akeh thukul ing desa kono. Wujude wit badhut kaya kang
kacetha gambar ing ngisor.
2.
Miturut Poerbatjaraka tembung badhut asale saka basa Sangskerta “LIÇWA” asmane
ratu Gajayana nalika isih timur kang tinulis ing prasasti Dinoyo. Tembung
Sanskerta “LIÇWA” tegese tukang joged utawa penari
utawa ing tembung Jawa dadi badhut. Prabhu Gajayana iku putrane Prabhu Dewa Simha,
sawijining ratu kang misuwur ing negara Kanjuruhan, sing patilasane ana ing
dhukuh Kejuron.
3.
Miturut Van der Meulen, tembung badhut saka tembung BHA lan DYUT. Bha
tegese Agastya (Agastya utawa Agasti jenenge lintang kang paling padhang ing
langit sisih kidul ing rasi lintang Carina, Bintang Canopus), dyut tegese
sorot. Bhadyut tegese soroting Agastya.
Candhi
Badhut ditemokake sepisanan dening sawijining kontrolir bangsa Walanda kang
jenenge Maureen Brecher ing taun 1921. Kahanane candhi ketutupan wit-witan kang
rungkud banget. Ing taun 1923 B De Haan nggawe laporan menyang pamarentah
Walanda, sabanjure dianake pemugaran (restorasi) ing taun 1925 - 1927. B de
Haan ora ngira yen bakal bisa ngrampungake restorasi mau. Nanging dheweke wis
bisa nggambar kira-kira kepriye wujude candhi iku. Nalika candhi iki didhudhuk,
diweruhi yen candhi iki satemene wis ambruk utawa rusak banget, mung sikile
candhi wae sing isih katon wutuh.
Ukuran
candhi 17,27 m X 14,04 m. Madhep mangulon. Candhi iki digawe saka watu
andhesit. Watu-watu kang digawe candhi gedhene ora racak, ana sing gedhe ana
sing cilik. Gedhe cilik campur dadi siji. Sing isih katon mung sikil, sarta
awake candhi. Dene payon candhi wis ora bisa didandani maneh sanajanta isih
akeh watu–watu tilas candhi kang ditumpuk ing platarane candhi.
Awaking
candhi awujud majupat pesagi, ukurane 7,50 X 7,40 meter, dene dhuwure 3,62
meter. Tumuju menyang jero candhi sepisanan ana tlundhakan kang minangka selasar candhi mubeng, banjur munggah
menyang undhak-undhakane candhi. Undhak-undhake ana 8 (wolung) trap. Ing kanan
kiringe ana tebeng kang wujude mlengkung. Ing tebeng sisih lor ana ukiran
awujud manuk kang mencok ana ing kembang terate. Samono uga ing tebeng sisih
kidul. Ing pucuke lengkungan nganggo ukel lan ana pepethan sirah naga. Dhuwure
sikile candhi 1,30 meter. Ing sadhuwuring sikil candhi ana selasar ngubengi
candhi. Sadurunge mlebu menyang senthong gedhe (garbhagraha) kang isi lingga
lan yoni, luwih dhisik mlebu emperan (penampil) ing ngarepe. Ambane garbhagraha
3,45 X 3,45 meter. Sakiwa tengen senthong mau ana senthong (relung) cilik kang ing dhuwure ana
ukiran Kala kang tanpa lambe lan uwang (rahang)
ngisor.
Candhi iki
kalebu candhi agama Hindhu. Awake candhi nduweni ukuran 7,50 X 7,40 meter. Ing awake
candhi iki senthongan-senthongane (bilik).
Senthongan kang paling gedhe (garbhagraha) isi lingga lan yoni. Dene senthongan
liyane kang ukurane luwih cilik mesthine isi reca. Ing sisih kulon mesthine isi
reca Mahakala lan Nandiswara, sisih kidul reca Resi Agastya, sisih wetan reca
Ganesha, dene sisih lor reca Durga Mahisasuramardini. Reca Durga
Mahisasuramardini ing candhi Badhut iki nduweni tangan cacah wolu. Reca-reca
mau wis ilang, kajaba reca Durga Mahisasuramardini ing sisih lor.
Wujude
candhi iki kaya utawa niru candhi-candhi Jawa Tengahan, katitik saka wujude
gegambaran Kala ing sadhuwure plawangan. Kala mau ora nduweni uwang (rahang) sisih ngisor. Wujude lan
cakriking candhi iki memper karo candhi Gedhong Sanga (Gedong Songo) ing Jawa
Tengah. Ukiran pepethan iki isih katon prasaja banget. Ora pati ngremit kaya
candhi-candhi Jawa Wetanan liyane. Ing awaking lan sikile candhi ora ana ukiran
utawa pepethane (ornament), mung
katon polos, mula wujude candhi isih katon prasaja banget. Candhi-candhi Jawa Wetanan
liyane lumrahe wujude cangkem Kala jangkep, lambe dhuwur lan lambe ngisor. Cakrik
candhi Jawa Wetanan ing awaking candhi sugih rerenggan lan gegambaran. Mula
para ahli ngarani yen candhi Badhut iki “candi
peralihan” antarane langgam Jawa
Tengahan menyang Jawa Wetanan. Ing sangarepe candhi Badhut ana wewangunan
candhi perwara (candhi pengiring) nanging sing katon kari pondhasine wae.
Kahanan
candhi Badhut sing saiki bisa kita deleng yaiku asil restorasi sing dianakake
dening Suaka Peninggalan Sejarah dan Purbakala Provinsi Jawa Timur taun 1990
nganti teka 1993.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar