CANDHI
SUMUR.
Candhi Sumur manggon
ing Dhukuh Candhi Pari Wetan, Desa Candhi Pari , Kecamatan Porong ,
Kabupaten Sidoarjo. Ora adoh saka Candhi Pari, kira-kira mung 100 meter.
Saka alun-alun kutha Sidoarjo dohe kira-kira 18 km, arahe kidul kulon.
Candhi Sumur iki digawe
saka bata, ukurane 8 x 8 meter, lan dhuwure 10 meter.madhep ngulon. Candhi iki
dumadi saka sikil candhi, awak, payon. Nanging wis ora wutuh maneh jalaran
jamur lan hawa kang ngandhut uyah. Ana ing awake candhi ana senthongan kosong,
sing mesthine isi Lingga – Yoni. Anane candhi iki ana sambung rapete karo
Candhi Pari sing dohe mung kira-kira 100 meter saelore Candhi Sumur iki. Ana
ing Candhi Pari ditemokake angka taun 1293 Çaka (1371
M) nalika jamane Prabu Hayam Wuruk.
Adhedhasar wangun lan wujude mula dinuga Candhi Sumur iki didegake nalika abad
XIV Masehi. Candhi iki kagolong Candhi Hindhu.
Candhi Sumur iki nate
dipugar taun 1999 nganti taun 2003 dening Proyek Pemanfaatan Peninggalan
Sejarah dan Purbakala Trowulan Jawa Timur.
Asile pemugaran sing isih bisa
dislametake yaiku : Sikil candhi = 70 %, awake candhi = 40 % lan payon candhi =
40 %.
DONGENG
ASAL-USULE CANDHI PARI LAN CANDHI SUMUR.
Ing jaman biyen ana sawijining
wong jenenge Kyai Gedhe Penanggungan
sing urip ana gunung. Dheweke duwe adhi wadon wis warandha kang manggon
ing desa Ijingan. Kyai Gedhe Penanggungan duwe anak wadon loro , sing mbarep
aran : Rara Walang Sangit lan lan sing
ragil aran Rara Walang Angin.
Karo-karone manggon ing omahe Kyai Gedhe Penanggungan. Dene Nyai Randha Ijingan
duwe anak lanang karan : Jaka Walang Tinunu. Bareng wis dhiwasa Jaka Walang
Tinunu kondhang baguse.
Ing sawijining dina,
Jaka Walang Tinunu takon marang mboke, sapa satemene bapake. Nanging Nyai
Randha Ijingan ora gelem blaka, mung kandha yen Kyai Gedhe Penanggungan iku
sedulure lanang sing luwih tuwa.
Banjur Jaka Walang
Tinunu kandha yen dheweke arep mbukak alas kanggo nggarap sawah. Panjaluke Jaka
Walang Tinunu diidini dening Nyai Randha Ijingan. Jaka Walang Tinunu banjur
budhal menyang alas dikancani dening Satim lan Sabalong, tumuju menyang
pedhukuhan Kedhungkras (desa Kesambi saiki ) . Jaka Walang Tinunu banjur lekas
mbabadi alas ing Kedhung Soka, saelore Kedhungkras, lan sisih kidule desa
Candhi Pari.
Wis sauntara wektu ing
Kedhungkras, ing sawijing wengi kancane Jaka Walang Tinunu yaiku Sabalong masang wuwu ing kali Kedhung Soka.
Esuke, wuwu sing dipasang Sabalong isi isi kutuk, sing diarani Dheleg. Sabalong
bungah banget, oleh-olehane mau dituduhake marang Jaka Walang Tinunu lan Satim.
Bareng arep dibethethi iwak kutuk mau
bisa tata jalma lan celathu, kaya lumrahe manungsa. Dheweke kandha yen biyen
iku sejatine manungsa dudu iwak kutuk, lan ngaku jeneng Sapu Angin. Sapu Angin ngaku dheweke biyen
ngawula marang sawijining pandhita saka Gunung Pamucangan. Dheweke kadosan
marang sang resi jalaran dheweke kepingin dadi ratu. Dheweke diparingi lilah
ora ngratoni manungsa nanging dadi ratune
iwak, nganti dheweke klebu ing wuwu. Krungu kandhane iwak kutuk mau
Jaka Walang Tinunu rumangsa trenyuh atine, banjur kandha : “Sing sapa bakale
manungsa balia dadi manungsa”. Sanalika iku iwak kutuk mau malih wujud dadi
manungsa. Wujud jaka kang bagus rupane, meh padha baguse karo Jaka Walang
Tinunu. Jejaka malihane iwak kutuk mau banjur diwenehi jeneng : Jaka
Pendhelegan, lan diaku sedulur enom dening Jaka Walang Tinunu. Kekarone banjur
bebarengan mbukak alas kanggo tetanen.
Bareng wayahe arep tandur, Jaka Walang Tinunu
bingung mikirake bibit pari, jalaran dheweke ora duwe babar pisan. Dumadakan
dheweke eling kandhane mboke biyen yen mboke duwe dulur lanang yaiku Kyai Gedhe
Penanggungan. Jaka Walang Tinunu arep kandha marang Kyai Gedhe Penanggunga ora
wani, mula banjur kandha marang Nyai Gedhe, sabanjure diaturake marang Kyai
Gedhe Penanggungan. Nanging Kyai Gedhe Penanggungan ora ngolehi jalaran ora percaya
yen bibit arep ditandur neng sawah.
Kocapa, anake Kyai
Gedhe Penanggungan – ya si Rara Walang Sangit lan Rara Walang Angin, bareng
weruh tekane jejaka loro kang bagus-bagus rupane lan ora nglalekake suba
sita banjur kasmaran.
Jaka Walang Tinunu lan
Jaka Pandhelegan cuwa atine dene panjaluke ora ditampa mung diwenehi mendhang (kulit
pari yen ditandur ora bakal tuwuh). Kyai Gedhe Penanggungan bajur kongkon
marang Rara Walang Sangit lan Rara Walang Angin supaya njupakake mendhang.
Jalaran duwe rasa seneng lan rasa mesakake marang Jaka Walang Tinunu nalika
njupukake mendhang njur dicampuri pari sing wos, sing isine bisa ditandur kanggo bibit. Mendhang sing
kecampuran bibit mau banjur dipasrahake marang Jaka Walang Tinunu lan Jaka
Pandhelegan. Kyai Gedhe banjur kandha :” Ya kuwi bibite. Wis saiki muliha”. Sawise
nampa mendhang sakarung Jaka Walang Tinunu lan Jaka Pandhelegan banjur mulih.
Kocapa, Rara Walang Sangit lan Rara Walang Angin njaluk lilah marang Kyai Gedhe
yen kepingin melu Jaka Walang Tinunu, nanging ora diidini dening Kyai Gedhe
Penanggungan. Wusanane Rara Walang
Sangit pesen yen mengko wayahe tandur supaya ngabari marang Kyai Gedhe.
Satekane ing omah,
mendhang mau banjur disebar, ditampak (didhedher). Jaka Walang Tinunu lan Jaka
Pandhelagan digeguyu dening Satim lan Sabalong, jalaran mendhang mau ora bakal
thukul. Nanging Jaka Walang Tinunu ora ngrewes marang panyaruwene si Satim.
Pranyata mendhang mau bisa thukul kaya salumrahe bibit.
Sawise bibit sing ana
tampakan umur patang puluh lima dina , wis wayahe tandur. Jaka Walang Tinunu
banjur aweh kabar marang Kyai Gedhe Penanggungan yen dheweke arep miwiti tandur. Mula Jaka
Walang Tinunu njaluk idi supaya Rara Walang Sangit lan Rara Walang Angin
dililani ngrewangi tandur. Nanging panjaluke Jaka Walang Tinunu mau ora
diidini. Kyai Gedhe Penanggungan malah
nesu, lan uga kandha yen Rara Walang Sangit lan Rara Walang Angin wis dilamar
ratu Blambangan. Jaka Walang Tinunu lan Jaka Pandhelegan banjur mulih menyang
Kedhung Soka kanthi ati cuwa. Bareng ngerti yen anggone rewang tandur ora
dililani dening Kyai Gedhe, Rara Walang Sangit lan Walang Angin sesidheman
nututi lakune Jaka Walang Tinunu kekarone. Bareng wis ketemu kekarone Rara Walang Sangit lan Rara Walang Angin blaka
suta yen dheweke kepingin dipek bojo.
Jaka Walang Tinunu oleh Rara Walang Sangit dene Jaka Pandhelegan oleh Rara
Walang Angin.
Kocapa, Nyai Gedhe
Penanggungan bingung bareng meruhi anake
karo-karone ora ana omah. Dheweke banjur kandha marang Kyai Gedhe supaya nusul
lakune anake. Anggone nusul ketemu ana ing tengah dalan. Kyai Gedhe banjur
ngajak anake mulih menyang Penanggungan , nanging anake ora gelem. Wusane dadi
padudon. Rara Walang Sangit lan Rara
Walang Angin puguh ora gelem bali. Jaka Walang Tinunu lan Jaka
Pandhelegan ora maelu apa sing ndadekake padudon jalaran prawan loro mau melu
saka karepe dhewe. Kyai Gedhe wusanane ngalah, bali menyang Penanggungan tanpa
Rara Walang Sangit lan Rara Walang Angin. Wong papat banjur nerusake laku menyang Kedhung Soka.
Nalika pari iwis umur
patangpuluh lima dina, sawahe kasatan banyu. Jaka Walang Tinunu banjur ngongkon
Jaka Pandhelegan supaya niliki banyune. Nalika ana ing tengah dalan Jaka Pandhelegan ketemu wong tuwa. Wong tuwa
mau ngongkon supaya Jaka Pandhelegan
ngendhegake lakune. Jaka Pandhelegan nesu , banjur arep mateni wong tuwa mau. Nalika arit arep
disabetake marang awake wong tuwa mau, Jaka Pandhelegan dumadakan semaput.
Sawise eling Jaka Pandhelegan rumangsa wedi banget marang kasektene wong lan
banjur sungkem . Jaka Pandhelegan banjur
takon,”Sinten asma panjenengan Kyai ?.” Wong tuwa mau mangsuli,”Aku iki Nabi
Kilir sing ngratoni banyu .”.
Nabi Kilir banjur
kandha,” Mangertenana Jaka Pandhelegan, wiwit dina iki jenengmu taksalini, kowe
nganggoa jeneng Dhukut Banyu. Mbesuk maneh yen wis rampung anggonmu tandur banjur gawea slametan supaya
parimu apik lan becik panene.”
Nabi Kilir sawise
kandha mangkono banjur ilang. Jaka Pandhelegan mulih. Dina sesuke, Jaka
Pandhelegan niliki sawahe, pranyata banyune kebak nganti tumeka panen. Panene
apik tur parine mentes-mentes.
Kacarita miturut sing
duwe crita, nalika panen pari krana saka ambane sawah , parine ora entek-entek
dieni. Jaka Walang Tinunu lan Jaka
Pandhelegan ora rampung-rampung anggone ngeneni parine. Nganti diderepake.
Wong-wong sing padha derep ora mung saka tangga teparone wae, nanging uga saka
desa-desa sing adoh saka Kedhung Soka. Uga dicritakake sawise pari sing diadhep
dening wong-wong kang padha derep mau dieni, damen pari sing ana mburine wong
ani-ani thukul lan banjur kuning maneh.
Dadi pari sing dieni ora ana entek-enteke. Asile panenan ditumpuk penangan
(lumbung) . Lan penangan iku manggon ing Candi Pari saiki-iki.
Kacarita ing kutha raja
Majapait, Prabu Brawijaya lagi sekel penggalihe. Menggalih yen kraton Majapait
lagi ngalami paceklik. Tanduran pari padha puso., gabug ora isi. Lan akeh wong
tani sing padha lara. Lumbung Negara Majapait kothong. Mula akeh kawula
kang padha mati kaliren.
Nalika Sang Prabu Brawijaya
mireng kabar yen ing Kedhung Soka ana wong sing sugih sing duwe simpenan pari
akeh, banjur ngutus patihe supaya njaluk srah-srahan pari. Ing wektu iku uga
digawakake prau pisan liwat kidul wetane desa Kedhung Soka. Jaka
Walang Tinunu sandika ing dhawuh. Pari-pari mau banjur dimot ing prau.
Sanajan wis kabeh prau dimoti pari wis kebak kabeh , nanging tumpukan pari ing
penangan kaya-kaya ora kalong. Papan mandhege
prau sing kanggo ngemot pari menyang Majapait saiki diarani DESA PAMOTAN.
Prabu Brawijaya banget suka renaning penggalih,
banjur mundhut priksa sapa sing duwe pari mau. Sang Patih matur yen sing duwe
pari yaiku Jaka Walang Tinunu anake mbok Randha Ijingan. Sanalika Sang Prabu
eling lelakon dhek samana. Nalika mbebedhag ana ing alas banjur kewengen, nginep ing omahe mbok
Randha. Nanging lelakon iku ora
dicritakake marang sapa-sapa, mung disidhem ing penggalih wae. Sang Prabu nuli
utusan nimbali Jaka Walang Tinunu lan bojone sakloron. Sawise ngadhep banjur
dipirsani kanthi tumemen. Sanalika iku uga percaya yen Jaka Walang Tinunu iku
putrane dhewe.
Sabanjure Sang Prabu
utusan maneh supya nimbali Jaka Pandhelegan sakloron. Ing pangangkah arep
disengkakake ing ngaluhur. Yen ora gelem supaya dipeksa, nanging aja nganti
nglarani awake, gedhene nyuwek klambine
utawa gawe pepati. Sang Prabu Brawijaya uga mundhut priksa sapa satemene Jaka
Pandhelegan iku. Jaka Walang Tinunu matur yen Jaka Pandhelegan iku sejatine
asale saka iwak Dheleg kang malih dadi manungsa.
Sejatine Jaka
Pandhelegan wis krasa yen bakal ditimbali supaya sowan menyang Kutha raja
Majapait. Nanging dheweke ora gelem, pilih manggon ing desa wae. Bab iku
dirembug karo bojone. Sawise utusan saka kutha raja Majapait teka, dheweke
banjur umpetan ana ing tumpukan pari ing
penangan.
Sang Patih banjur
prentah supaya pra parjurit ngepung penangan. Sawise suwe dikepung ora
njedhul-njedhul banjur prentah ngosak-asik tumpukan pari. Pranyata Jaka
Pendhelegan ora ana, ilang musna tanpa lari.
Sawise Jaka Pnadhelegan
ilang lan ora bisa kacekel, para prajurit banjur nggoleki Rara Walang Angin,
arep digawa menyang kutha raja. Rara Walang Angin, nanging njaluk inah dhisik
arep njupuk banyu menyang sumur. Dheweke nggawa kendhi njupuk banyu menyang
sumur, “Prajurit, aku gelem kok gawa menyang kutha raja nanging tak njupuk
banyu dhisik, entenana !”.
Rara Walang Angin
banjur tumuju menyang sumur, sawise teka ing wetane sumur, Rara Walang Angin
musna tanpa lari, ilang saragane. Para prajurit banjur bali menyang kutha raja,
matur yen Jaka Pandhelegan karo bojone muksa, ilang musna tanpa lari.
Kanggo mengeti
lelabuhan lan kasektene Jaka Pandhelegan ing papan kono banjur didegi candhi.
Papan panggonan ilange Jaka Pandhelegan didegi candhi sing gedhe sing saiki
karan CANDHI PARI. Dene papan ilange Rara Walang Angin didegi candhi luwih
cilik saiki diarani CANDHI SUMUR.
Gambar : Pak Thain, juru kunci candhi Sumur sing kahanane kena stroke jalaran tiba nalika lagi ngresiki candhi.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar