Bareng
ingsun rasa-rasa maneh, suntimbang-timbang sajroning ati, kaya-kaya ora ana pikolehe.
Nalikane isih enom blejag-blejag ingsun kelingan, dhek samana ana tledhekan.
Dilalah ana rerusuh. Papan tledhekan geger. Wong mati cinidra, dipopor nganggo tinggar, ing poking kuping, matane
mendolo.
Lurah
tledhek sabature padha tintrim atine. Lurah tledhek dilebokake pakunjaran. Mlebu
metu dipriksa, tansah digrejeg ing pitakonan. Matur ora weruh tetep dikongkon
ngaku. Pancen ora kepenak ngenger tledhek, ora nyugihi malah agawe mlarat. Luwih
becik luru bendara liya kang kira-kira kena kanggo pangauban.
Ingsun
rasa-rasa, tinimbang ngenger ledhek luwih kepenak ngenger lonthe. Yen awan ora
katon, lamun bengi leledhang neng tengah ratan. Pupurane mero-mero, menganggo
kang sarwa pantes lan edi peni, lamun cinandra kadya apsari ing kaswargan.
Lha iki
panggaotan kang bisa mumpuni, ingsun dianggep pinituwane. Padha nganggep bapa
marang ingsun. Ingsun tansah dimulyakake. Kaya mangkono iku jatining kawiryan. Lamun ana kang kepingin, bisa
salulut kalawan bendara.
Mung
ingsun kang ditari-tari. Prekara bayaran tetep takpancetake, sawengi patang
rupiyah, ora kena kurang. Kaya ngono iku mesthi akeh kang gelem. Ingsun diwenehi
dhuwit wolung uwang, saben dina dhaharingsun pinanci sega iwak.
Yen denetung-etung,
wolung uwang sedina, sawulan dadi rong puluh rupiyah. Setaun rong atus patang
puluh rispis, yen sepuluh taun rong ewu patang atus rupiyah slaka. Dhuwit
samono pancen akeh banget. Ingsun dadi manungsa kang begja mulya, ratu-ratuning
begja.
Leren saka
palonthen ingsun mbukak toko utawa dadi juragan, nglakokakedhuwit gadhen. Saka
dhuwit rong ewu, cukup thenguk-thenguk neng pinggir dalan. Barang-barang teka
dhewe. Ingsun gadhe separo rega, mesthi untung, sugih bathi tanpa rugi. Lumintu
saben dina.
Ingsun
banjur ngingu jurutulis lan tukang nglempit barang. Adate jaman saiki wong ngedegake
gadhe kudu tuku buku, sarta blangko digawe kitir. Mlebu metune barang dicathet.
Saben ana wong nggadhe kudu nganggo prajangjian kang cetha. Ing kono disebutake
pira tariping anakan. Nora kena nerak prajangjian. Yen sulaya bakal ingsun
dhendha.
Saupamane
ingsun ngati-ati, kaya-kaya slamet tanpa prekara jalaran ingsun weruh ing kukum.
Dene ingsun bangsa Jawa isih ana ing dalem layang pradata. Ukume bangsa Jawa
yen laku gadhe padha bangsa Jawa gupremen isih marengi. Kaya mangkono iku ndadekake
begjaningsun.
Sangsaya
suwe uripingsun mubra-mubru blabur madu. Ingsun ngrangkeb adol bumbu grabadan. Adol barang-barang rega
larang, tuku kanthi rega murah. Apa wae anane barang dagangan ingsun kulak.
Ingsun weruh rega barang–barang ana ing Samarang, Surabaya, Betawi. Ingsun weruh
panggonane kulakan dagangan saka toko Landa lan Cina. Kabeh barang ingsunangkut,
sangsaya suwe ingsun sangsaya dipercaya.
Ingsun niru
bangsa Cina laku dagang. Sebab yen suntimbang-timbang ing donya, bangsa Cina paling
pinter ing bab pangupajiwa. Nalika ngejawa dhek biyen-biyene mung kathokan. Ora
antara suwe manggon ana ing tanah Jawa dadi sugih omah gedhong pinggir dalan
gedhe ngungkuli bangsa Jawa.
Durung ana
wong Jawa kang madhani Cina, kira-kira ping sepuluhe. Sabarang reh kagunan ora
ana kang bisa madhani. Nanging ingsun bakal sanggup madhani sarta ngungkuli
bangsa Cina. Pawitanku rong puluh ewu dhuwit slaka, sedyaningsun apa wae bakal
bisa klakon.
Dadi
demang wae luwih gampang. Bekti sewu rupiyah oleh deniring wong gumrudug ngampil epok panurung lampit, payung bang seret prada. Saiba bungahingsun kajen keringan
ing desa, garwaningsun saking kang anunggang joli, saenyek nunggang jaran.
Saben
mangsa panen garwaningsun maring sawah, ani-ani nganggo payung abang,
sandhingane tenong ceret. Gebayan lan
kamituwa ngladeni ing tengah sawah. Ingsun teka laju dhahar. Akeh yen ingsun
rembug prekara muktining demang. Nanging ana lepiya duk ing nguni-uni demang
kesandhung prekara, dipocot saka kalungguhane. Malah ing dina iki isih ana ana
dadi thetheore.
Becike
ingsun milih laku utama. Ngayahi pagawean kang adoh saka pekewuh, kang ora
nganggo olah nalar. Ingsun becik dadi wong tani. Ingsun tuku sawah sabau rega
sepuluh ringgit. Sawah kang becik pancen larang regane, apa maneh kang eloh
bumine. Lamun sepuluh bau, ingsun ngetokake wragad satus ringgit . Wragad satus ringgit wis mentas. Ing dalem nem wulan
limangatus rupiyah. Yen ingsun etung
asile resik, entuk pari telung puluh met, ora kurang.
Ing mangsa
rendheng panene didol. Adat kang uwis saamet payu seket rupiyah. E e e lha
dalah untung banget, rong ewu rupiyah bisa dadi telung ewu ing dalem setaun,
mung saka tani.
Nanging
yen takrasa-rasa maneh, ingsun ngrungu carita duk nguni-uni. Ana wong desa aran
Setrasentika. Sugih turun-tumurun. Pakaryane ora liya tani, parandene ora nate
kekurangan. Uripe kacukupan. Bareng ana salah mangsa, pari gagane gabug
dipangan ama. Ama menthek, uler lodhoh, walang sangit, telung wulan ora panen
babar pisan. Ing wusana dadi miskin, kebo sapine larut. Mangsa potho akeh sing mati, luwihe didol
menyang pasar, isih nyangga pajeg. Yen mangkono dadi tani ora kepenak, kang
ingsun pikir dhisik , pancataning nugraha.
Lonthe iku
berbudi ambege kaya wong mukmin, lila eklas sedhekah rina wengi. Sak-sok weweh
marang sanak sedulur sarta batur para mitra. Uga marang bapa kaya ingsun kang
ngreksa pekewuh. Nanggung sakehing bebaya kang tumempuh, ingsun kang
ngalang-alangi, mulane sun jaluk wolung uwang.
Sangsaya
akeh momonganku wadon, ingsun sangsaya kasusra, kawentar ing jagad. Ingsun tansah
ngati-ati pamomongku, alus, lurus atiku. Budiningsun santosa gagah panggah kas kuwat tur kukuh.
Nalar ruwed bundhel bisa wudhar, amancasi para lonthe kang lagi kepetengan
budi, ing wusana bisa widada.
Lah iki bisa
dadi dedalaning tyas utama jalaran amancasi sukertining cipta. Kasusahaning
para lonthe ingsun kang kajibah mutus. Nadyan baturlonthemumpuni ing nalar
lelukitan, prekara sing lembut-lembut, kamangka ingsun ora sastra, nanging
jeneng pinter iku dudu prekara tulis nanging olah nalar.
Nadyan
weruh ing sastra nanging nalare mung sacuwil, tangan bisa molah angubengake
pene, wis mesthi thingak thinguk awit saka petenging budi. Ahli sastra tan ahli
lukita, ibarate kethek, kaya wong
kumprung, Seje karo ingsun wong wicaksana ing budi, budyayu tyas nirmala.
Mbayar
blanja wolung wang sedina ora rugi, jer luwih gedhe gunane. Yen ana pakewuh,
utawa padudon, ngadu rosining awak, ingsun saguh ngrampungi. Ingsun saguh
katempuh, apa maneh bangsa nalar kang kasasar, ingsun bangkit ngrampungi,
nganggo waton ing duk kuna-kuna.
Ewadene
ingsun pikir maneh, pangati-atine wong ulah nalar kudu patitis patrape. Sanajan
barang sepele, pakewuhe kudu dimangerteni. Wong nduweni pancadriya wajib wenang
luru ayu enaking awak. Nadyan untung gedhe, sak-sok jrang-jreng dhuwit kudu
weruh pahalane.
Sebab
ingsun iki urip, jare santri mengku kayun kayat, kawawa guwang ngejum. Ala
becik dikongkon milih , kuwi wajibing wong ihtiar. Pepesthen iku gaib tan kena
kinira, kudu diweruhi sadurunge katon.
Ing
sajroning urip ana nata, pangulu, patih lan jaksa. Cacah patang prekara iku
tansah rerembugan rina wengi. Ngrembug barang kang durung kalakon, yen wis
rujuk karsa papat dadi siji, kusus becik denlakoni.
Badan iki
among saderma nglakoni prentahing gusti. Rembuge nata, pengulu, patih lan jeksa
wus golong. Kang saiki miturut pangangen-angeningsun, gustiningwang nggalih pangenger
kita.
Ngenger
lonthe sanadyan asile cukup, nanging isih ingsun timbang enak lan kepenake. Ana
crita ing jaman kuna kang kena kanggo patuladhan, critane Wirakosa ing jaman
kawuri.
Wirakosa
dipatah dadi lurah lonthe ana ing Kampungbaru sawetane beteng Ngayugya. Kaparingan
buslid saka negara .
Ing
sawijining dina, saradhadhu njero beteng teka; kira-kira sepuluh cacahe.
Gloyoran padha mabuk. Para saradhadhu mau arep mlebu ing palonthen. Golek
lonthe sing dikarepake , kebeneran mung ana pitu, isih kurang telu. Saradhadhu
ngamuk rebutan lonthe. Wirakosa panggah anggagahi ngabani ngurusake nalar
anggone padha tukaran. Para saradhadhu mau salah tampa, lurah lonthe dikrubut.
Wirakosa babak
bundhas setengah mati. Sirahe dithuthuki nganggo pedhang, remuk rempu. Gage-gage
Wirakosa ngadhep komandhan, kelah. Wirakosa kalah jalaran ora ana saksi. Mula ingsun
timbang-timbang maneh, ora kepenak melu lonthe.Tan kepingin ketanggor kaya si
Wirakosa.
Mula
ingsun timbang-timbang maneh, nora kepenak ngenger kriwilan, bangsa wadon
dhasar lonthe. Ingsun wus putus olah nalar , bijakseng pakewuh , yen prekaran
nganti kalah, kaya ngapa wirangingsun. Kaya-kaya ora ana gunane urip ing ngalam
donya.
Nandhing
milih ihtiyar iku wajib, kukume wong murtya diyanjana tama. Wong kaya ingsun iki
pupur sadurunge benjut, durung mlaku wis lumaris,
lire duga watara. Ing atase urip iki kudu manganggo duga prayoga, sig becik
linakonan.
Awit
lakune wong urip, carita becik arang kang jembar. Carita ala nglangut parane.
Raganingsun kepengin ngupaboga sampe kang sukci.
Ngupaya kasampurnan, pepadhang dadi suwarga, yen pepeteng neraka gedhe kang
marani. Becik ngalih lantaran.
Karangan ing
dhuwur babone Serat Cekruk Truna,anonym, tembange Dhandhanggula.
Sumber : sastrajawa.org
Katrangan tembung :
blejag-blejag = kadhang
kelingan kadhang lali.
tinggar = bangsane bedhil wuluh kuningan.
wirya = kendel, kuwasa, mulya, luhur (tumrap trah).
grabadan = bumbu-bumbu lan ubarampene wong olah-olah.
ngampil = nggawa (tumrap upacara bangsa luhur).
epok = wadhah kinang (kalebu upacara).
lampit = bangsane klasa kang digawe irat-iratan penjalin.
prada = bubukan emas (slake) dianggo nyungging wayang lsp.
joli = bangsane tandhu.
tenong = arane wadhah awangun bunder nganggo tutup kang digwe
nam-naman pring (dingo wadhah panganan lsp.)
ringgit = dhuwit slaka ajine 2,5 rupiyah.
potho = arane lelaraning raja kaya.
lukita = tetembungan, karangan, rumpakan.
lumaris = mlaku, lelungan.
sukci = suci.
2 komentar:
..... nanging jeneng pinter iku dudu prekara tulis nanging olah nalar.....
mila leres sanget
maturnuwun, pak Ugeng
Leres,Mas Paromosuko . Dangu boten muncul ?
Posting Komentar