Ana sawijining wong,
aran Cekruk Truna, umure kira-kira selawe taun. Dedege pideksa , dedeg lan
dhuwure timbang, sedheng, ora endhek ora dhuwur, mung cacade ora ngerti sastra.
Nalika ditinggal donya mboke, lagi umur wolung taun. Uripe kalunta-lunta,
dheweke dipupu dening tanggane.
Saben dina diwenehi sandhang
pangan cukup. Uga dingertekake tata krama, sanjan cara desa. Dhasar pikire
lantip , prigel sabarang gawe. Yen disawang ora timbang karo wujude, ingatase bocah
desa pikirane mulur. Ana ing pangengeran salawase tansah nandhang prihatin mula
kang tansah diarep-arep mung sandhang karo pangan.
Pikirane nglantur,
pikire mintir. Sinambi mikir Cekruk Truna tansah neniteni lelakone wong urip
ing alam donya. Samubarang panggawe kang ora patut ora kudu dipaelu, supaya manungsa
bisa urip mulya. Lakone wong urip manjer dadi piwulang, bisa kanggo kaca
benggala, kanggo memulang dhiri pribadi. Cekruk Truna ngulir lakune pikiran,
saupamane wong ngenger sesasi, banjur lunga nem utawa pitung dina, wiwit lair
nganti umur selawe taun, yen digawe mubeng ngulandara bisa-bisa tepung tanah
Jawa.
Saupamane wong ngenger
sudagar, santri utawa priyayi tani ing desa yen ora wekel ing gawe, wiwit bocah
tumekane tuwa wong kang kaya mangkono iku diarani wong bodho banget. Ngalor
ngidul golek bendara, bingung sebab tansah ditampik, ora katarima. Paugeran kaya mangkono wus kondhang wiwit
biyen tumekane saiki, tuture wong kuna-kuna iku ngibarate setatblad.
Saben dina Cekruk Truna
tansah ngulir budi, samubarang dipikir jero, nalare nganti entek enting, tansah
nganggit ngrekadaya kang dadi pikiran, jangkane ati. Samubarang jangkane ati yen
ora jinangkah, ora dilakoni, ora bakal klakon, kabeh mung kandheg ana ing
angen-angen. Jangka kudu jinangkah.
Cekruk Truna nalare
mintir, pinter, akale akeh. Nanging dhasare wong keset, dheweke mung kepingin
mangan enak turu kepenak, ora gelem nyambut gawe. Sanadyan mangkono, sanadyan
wong busuk, saben dina tansah ngulir budi apa kang bakal dilakoni.Kepriye
carane mangan enak turu kepenak nanging ora ngrekasa.
Nuju sawijining dina,
karo ngggawa putheking pikire, dheweke lunga saka desa. Lakune saparan-paran.
Bareng rumangsa wis kesel, dheweke leren ing pinggir dalan. Ngeyub ana ana ing sangisore
wit waringin, ing pinggir alas ana ereng-erenging gunung. Dhewekan ora ana
rewange. Dheweke nggagas jroning ati, pikirane nrawang nganti sundhul langit. Mikir
kepriye patrape wong urip ing alam donya, ora ngrekasa nanging bisa duwe kaya.
Sajroning mikir,
dheweke nemu akal. Sakepenak-kepenake wong ngenger kuwi ora kaya ngenger
tledhek. Nyandhang sarwa bagus, bregas, mangan enak, sabane warung. Pegaweane mung
dipatah nggawa kinangan lan mayungi juragan. Senenge, kala-kala bisa nyenggol
pundhake juragan. Saben dina nggendhong pengilon sinambi nyangking buntelan
kacu abang, Isine kembang, wedhak kanggo pupuran, kembang lan lenga wangi.
Gandane arum ngambar –ngambar katiyup angin angebeki pangganda.
Neng dalan bisa ngaliling,
tansah cecaketan karo juragan. Paribasan mung let rong jangkah. Dhasare ayu,
tur isih enom. Panganggone sarwa endah, tan lali ing wedhak pupur. Ngirit kanca
pradangga , kendhang ditabuh ing ngarep dhewe, ngungkung krungu saka kadohan.
Ora suwe ana ing dalan.
Ana wong kang ngundang, ditanggap dikongkon njoget . Opahe sababak rong wang.
Yen anggone nanggap oleh telung puluh, digunggung nem rupiyah abang. Aku mesthi
diparingi, saapes-apese oleh dhuwit patang wang, tambah maneh isih mangan jero,
dadi ora kalong dhuwit. Cekruk Truna banjur gawe celengan saka bumbung pring
petung. Wujude gedhe tur dawa, saben dina diiseni, wis mesthi patang wang.
Nadyan ora pinuju mbarang,
Cekruk Truna isih bisa oleh asil. Isih bisa oleh dhuwit. Kadhang kala ana
bujang kang ngongkon tuku tike, utawa panganan. Dheweke mesthi oleh persen. Opahe
wis mesthi rong gobang, kadhang-kadhang bisa uga nganti sauwang. Ngono kuwi
asile, sing mesthi digawe njajan. Iku sajabane patang wang. Saben dina dheweke
bisa ngleboni celengan bumbung. Yen dietung-etung blanjane saben sasi bisa
sepuluh rupiyah slaka. Setaun bisa rong puluh kethak (?) . Yen sepuluh taun bisa
ngasilake sewu rong atus slaka dhuwit Nederlan.
Batine, saiki aku wis
sugih brewu, dhuwitku luwih sapodhang. Satiba malange aku tansah kajen
keringan. Awit ajining wong urip ing alam donya , awite pinter lan mulya janji
jujur, kapinteran wirotama ingtyas. Utama-utamaning titah kang kanggo
sampurnaning ngaurip , bandha donya iku banget gedhe prebawane. Yen madeg dadi
ratuning titah , prasasat ngingu malaekat. Sakehing kasekten, kadigdayan,
kanuragan iku saka bandha donya. Bandha donya bisa dadi ratuning pengasih,
pengasihaning ngalam donya. Saben bangsa mesthi tresna marang bandha donya.
Saupama ngarah putri utama gegamane uga saka dhuwit. Jalaran saka bandha donya
barang kang cinipta bakal dadi.
Par a jamhur, para
sarjana lan sujana sanadyan guru kasampurnan, para pujangga kang pinunjul ing
jaman saiki kang diluru ora liya wetuning arta. Trahing wirya kusamadi, para
prentah Walanda probur, adpokad, gupremen, rad pan Indi, presidhen, ora liya melik arta.
Ora mung wong kere ngemis, kaki jambul, kabeh padha luru dhuwit. Dhuwit iku
narendraning bumi, bisa dadi pangeraning jagad. Wis ana tandha cirine yaiku
leter pinggiring semat. Gud simet ones, Gusti nunggal ing kawula.
Dhuwitku mbesuk
takirit-irit, takulur nganti dawa. Saben sasi tambah-tambah saka wetuning anak
putu. Sebab dhuwitku luwih saka sewu aku cukup mung mangan anakan, kaya-kaya
ora bakal entek yen tak pangan salawase urip. Malah ora ngowahi babone, nak
kemanak salawase. Malah wuwuh ora saya kurang. Wis mangkono kuwi lakune yen
wong keduwe bandha bisa dadi mumpuni samubarang kawruh.
Gunung sangsaya
diurugi, wong malarat saya dikuras, legok jurang dadi kalen. Wong sugih saben taun
tambah, wong mlarat kemalingan, apese kena ing apus. Wong sugih dhuwit
dipundhi-pundhi.
Mungguh sepira
kuwasaning dhuwit, ibarate ratu-ratuning kadigdayan. Bisa kanggo bubak alas
gedhe, diwalik sakala dadi negara. Ewon, leksan, wong-wong padha teka . Apa nate
weruh tanah Dheli ing Sumatra biyen alas gedhe sanalika malik grembyang dadi negara
jalaran sinebaran arta. Sakeh bangsa lanang wadon, lanang wadon padha teken
kontrak prajangjian tampa dhuwit dikongkon nyambut gawe ana ing satengahing
alas.
Kembang jayakusuma kang
adi wenteh-wenteh katon ana bundering slaka. Kukum pati bisa dibatalake. Kawruh
aji pancasona , aji bandung bandawasa sajak mung kena dumuk, ora liya saka
bundering slaka.
Wong magang ngawula
marang gusti, kumacelu bengkok sawah kang junge
gedhe-gedhe. Dadi jongos Cina Landa milih akehing blanja, kaya mangkono iku
saksine yen melik bundering slaka.
Dongeng ing dhuwur asline awujud tembang macapat,
ora kaweruhan sapa sing ngarang.
Sumber : sastrajawa.org.
Katrangan
tembung:
uwang, wang = dhuwit. 10 dhuwit = 8,5 sen.
gobang = arane dhuwit jaman biyen. 2 dhuwit = 1
2/3 sen.
benggol = 2,5 sen.
sitheng = 0,5 sen
tike = candu kang wis diuled karo rajangan godhong
awar-awar.
podhang (bodhag ?) = bangsane tenggok gedhe cendhek
dianggo wadhah beras.
jung = ukuran jembare sawah = 4 bau.
slaka = logam warnane putih dianggo gawe dhuwit.
staatsblad
= lembaran negara
Gud
simet ones (god is met ons) =Gusti bebarengan karo kita kabeh.
probur
(probuur) = pemeriksaan
gupremen
(government) = pemrentah
rad
pan Indi = Raad van Indie (Dewan Hindia) arupa punjering organisasi paprentahan kolonial
Hindia Walanda ing bawana Asia saliyane gubernur jendral.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar